Aurimas Paulius Girčys
Lietuvoje geriausiai žinomi du pavėžėjimo organizatoriai – „Taxify ir „Uber. Be šių organizatorių pasaulyje yra keli tikrai dideli žaidėjai: „Grab, „Lyft, „Ola, „Didi ir neseniai į Lietuvos rinką įėjęs „Yandex.Taxi. Visi esame girdėję, kad Taxify turi būstinę Estijoje, o nuvažiavę į tokias šalis kaip JAE (Jungtiniai Arabų Emyratai) matome itin didelius kiekius Uber Lexus automobilių. Žinant visą tai mums gali klaidingai atrodyti, kad Taxify yra išskirtinai estiško kapitalo įmonė, o Uber puikiai sekasi visur ir įmonė, pradėjusi pasaulinę taksi revoliuciją, yra akivaizdžiai globalus rinkos lyderis. Faktai rodo, kad yra tikrai priešingai.
Pavėžėjimo organizatorius – Lyft
Lietuvoje mažai girdėtas Lyft savo veiklą sėkmingai plečia JAV ir Kanadoje. Šis prekės ženklas pozicionuojamas kaip ateities pavėžėjimo paslaugas teikianti įmonė, kurios visos transporto priemonės ateityje bus autonominės (be vairuotojų). Lyft per paskutinius metus išaugo dvigubai (iki 15 mlrd. USD), o šiais metais pritraukė papildomus 600 mln. JAV dolerių veiklos plėtrai, tad tikrai kelia grėsmę Uber už Atlanto.
„Analizuojant tolimesnę pavėžėjimo organizatorių plėtrą Lietuvoje, natūralu būtų tikėtis pirmųjų pavėžėjimo organizatorių, kurie imtųsi iniciatyvos tapti Jūsų mobilia pinigine (jūs ir taip dažnu atveju būsite suvedę savo mokėjimo kortelės duomenis į programėlę) ar bandytų Jums perparduoti draudimo arba mikro-paskolų paslaugas.”
Grab – pagrindinis pavėžėjimų organizatorius iš Indonezijos
Azijoje Uber susiduria su dar aršesne konkurencija. Pietryčių Azijoje itin stiprus žaidėjas yra Grab. Šis Uber konkurentas taip išsiplėte, kad Uber planuoja parduoti šiai įmonei dalį savo veiklos.
Grab teikia ne vien taksi ar pavėžėjimo paslaugas, bet taip pat pristato maistą ir teikia finansines paslaugas. Prieš metus suteikusi mobiliųjų mokėjimų galimybę, šiais metais įmonė taip pat pradėjo teikti mikro-paskolas ir draudimo paslaugas. Ši technologijų įmonė yra puikus pavyzdys, kaip pavėžėjimų organiatorius transformuojasi į kasdienį finansinį partnerį.
Indijoje (kur gyvena beveik 20% pasaulio gyventojų) Uber augimas atsiremia į Ola pavėžėjimo paslaugas teikiančią bendrovę. Ola sėkmingą plėtrą finansuoja Didi (pavėžėjimo paslaugas teikianti įmonė iš Kinijos, kurio akcinis kapitalas ateina iš Alibaba).
Ola – pavėžėjimų organizatorius Indijoje
Kaip ir Grab, greta tradicinių taksi ir pavėžėjimo paslaugų Ola taip pat bando teikti finansinio tarpininko vaidmenį. Vartotojai skatinami pervesti pinigus į Ola sąskaitą ir juos naudoti visiems atsiskaitymams tiek internetu, tiek ir fizinėse lokacijose. Kol kas ši bendrovė mikro-paskolų neišduoda.
Ola finansinis investuotojas Didi pasaulio mastu turėtų būti laikomas pagrindiniu Uber konkurentu – ši įmonė tiesiog perpirko Uber Kinijos verslą ir pasiliko Uber prekės ženklą Kinijoje tam, kad sukurtų pasirinkimo įvairovės iliuziją savo klientams.
Kiniečių Didi – Taxify investuotojas
Didi nuolat investuoja į Uber konkurentus: Didi remia Ola plėtrą Indijoje, Taxify plėtrą Europoje ir Afrikoje. Tad nenuostabu, kad šioje pasaulinėje kovoje dėl ateities taksi/pavėžėjimo paslaugų sosto Uber ieško sąjungininkų arba tiesiog parduoda dalį savo verslo.
Uber ir Yandex. Taxi partnerystė
Didi nuolat investuoja į Uber konkurentus: Didi remia Ola plėtrą Indijoje, Taxify plėtrą Europoje ir Afrikoje. Tad nenuostabu, kad šioje pasaulinėje kovoje dėl ateities taksi/pavėžėjimo paslaugų sosto Uber ieško sąjungininkų arba tiesiog parduoda dalį savo verslo. Pavyzdžiui visai neseniai NVS šalyse Uber apsijungė su Yandex.Taxi.
Ankstesni konkurentai įsteigė bendrą įmonę, kurios 59% priklauso Yandex.Taxi, o 36.6% – Uber. Kartu Uber ir Yandex.Taxi veiklą vykdo visose pagrindinėse NVS šalyse. 2018 m. liepą Yandex.Taxi pradėjo aktyvią veiklą taip pat ir Lietuvoje (anksčiau veikla pradėta vykdyti taip pat Latvijoje ir Estijoje). Kol kas apie Uber ir Yandex.Taxi susijugimą už NVS ribų nėra pranešama, tačiau kadangi apsijungimo tarp šių įmonių precedentas jau yra, galime sulaukti taip pat Uber ir Yandex.Taxi apsijungimo Baltijos šalyse.
Analizuojant tolimesnę pavėžėjimo organizatorių plėtrą Lietuvoje, natūralu būtų tikėtis pirmųjų pavėžėjimo organizatorių, kurie imtųsi iniciatyvos tapti Jūsų mobilia pinigine (jūs ir taip dažnu atveju būsite suvedę savo mokėjimo kortelės duomenis į programėlę) ar bandytų Jums perparduoti draudimo arba mikro-paskolų paslaugas. Tokia plėtra sektų esamas geras praktikas Azijoje ir pradžiai reikalautų tiesiog partnerystės tarp pavėžėjimo organizatorių Lietuvoje su draudimo bendrovėmis ar kreditus išduodančiomis įmonėmis.
Šis straipsnis buvo pirmą kartą paskelbtas Delfi: